Werken aan leefbaarheid
De polariserende samenleving en de ecologische crisis vragen om scholen die meer zijn dan kennisoverdrachtsinstituten. Zij moeten verbonden gemeenschappen zijn die de krachten bundelen om onderwijs als meer te zien dan alleen het overdragen van kennis en vaardigheden. Het gaat hier om een fundamenteel andere visie op vorming en kindontwikkeling. Waar kinderen in staat worden gesteld kritisch te denken, verantwoordelijkheid te nemen en een actieve rol te spelen in de samenleving. En met een evenwichtige ontwikkeling op zowel cognitief, moreel als sociaal gebied.
Dit hebben we vertaald naar het ontwikkelen in de komende 10 jaar van een gezamenlijke pedagogische opdracht, waarbij we kinderen toerusten voor het leveren van een bijdrage aan een leefbare samenleving en een duurzame wereld.
Daarvoor is nodig dat kinderen:
- leren over samen leven,
- zich samen thuisnabij tot hun volle potentieel ontwikkelen (inclusiever),
- werken aan weerbaarheid, veer- en levenskracht.

Benieuwd hoe Sandra (leerkracht & gedragsspecialist – Springbok International) zich persoonlijk verbindt aan deze belofte?