Technologie als springplank naar de toekomst
Simone Hoogendoorn – Werken aan (digitale) technologie
Simone Hoogendoorn koos de Pier van Scheveningen als locatie voor haar foto. Niet voor het uitzicht, maar voor wat de Pier symboliseert. “De constructie is iconisch voor Den Haag, maar had vernieuwing nodig om te blijven bestaan. Dat geldt ook voor ons onderwijs. We willen het vertrouwde behouden, maar moeten tegelijk durven vernieuwen richting de toekomst.”
Simone houdt zich binnen De Haagse Scholen bezig met het thema technologie. Vanuit haar werk als IB-er op een school voor leerlingen met een verstandelijke beperking ziet ze dagelijks hoe krachtig technologie kan zijn. “Onze kinderen leren via robotjes, podcaststudio’s en een VR-bril. Ze ontdekken spelenderwijs wat ze kunnen. En dat is zó waardevol.”
Toch is technologie voor haar meer dan gadgets. “Het gaat over leren omgaan met een snel veranderende wereld. Kinderen moeten creatief en kritisch leren denken. Weten wat AI doet, hoe je bronnen controleert, maar ook hoe je technologie slim en sociaal kunt inzetten.”

“Ze ontdekken spelenderwijs wat ze kunnen. En dat is zó waardevol.”
Simone Hoogendoorn, IB’er – Inspecteur de Vriesschool
Als ze zelf door een VR-bril kijkt, ziet Simone het onderwijs van de toekomst: geen traditionele klaslokalen meer, maar open leeromgevingen waarin ieder kind op zijn eigen niveau leert. “Een mini-samenleving waarin iedereen zich ontwikkelt en bijdraagt. Waar jongeren klusjes doen voor ouderen en ouderen kinderen helpen met lezen, en er via technologie nieuwe vaardigheden ontdekt worden.”
Ze pleit voor omarmen én begrenzen. “Technologie is niet goed of slecht, het is hoe je het inzet. Omarm het, en leer het gebruiken. We moeten kinderen leren om ermee te werken en er tegelijkertijd gezond kritisch over te zijn.”
De Pier houdt stand, dankzij slimme technologische versterking. Net als het onderwijs van morgen.