Een ecosysteem van verbinding
Wim Stoop – Werken aan een ontwikkel-ecosysteem
Wim Stoop had kunnen kiezen voor de Sportcampus, als gymleerkracht. Maar zijn keuze viel op een andere Haagse plek: het bos bij Huis ten Bosch. “Een ecosysteem draait om verbinding. Net als bomen in een bos: allemaal anders, maar ondergronds verbonden. Dat is precies hoe ik het ontwikkel-ecosysteem binnen De Haagse Scholen zie.”
Voor Wim betekent dat: onderwijs waarin school, ouders, buurt en partners samenwerken. Op zijn school in de Schilderswijk gebeurt dat heel concreet. “We bieden bijvoorbeeld een rijk naschools programma. Van sport, dans en freerunnen tot 3D-pennen, Chinese les en graffitiworkshops. Kinderen kunnen kiezen, ontdekken, proberen. Vaak zonder dat ouders ervoor hoeven te betalen.”
Ook ouders zelf zijn onderdeel van het ecosysteem. Ze koken, helpen bij activiteiten of doen vrijwilligerswerk in de school. “Zo maken we de school meer van iedereen.”

“We kunnen het niet alleen. Als we samenwerken, wordt onderwijs meer dan lesgeven: het wordt opvoeden, begeleiden, inspireren.”
Wim Stoop, gymleerkracht en coördinator schoolsport & naschoolse activiteiten – Jan Ligthartschool
Wim ziet het ontwikkel-ecosysteem als hét fundament voor de toekomst. “In een stad als Den Haag is er zoveel diversiteit. Dan werkt het niet als alle scholen hetzelfde zijn. Je moet kunnen inspelen op wat kinderen nodig hebben en op wat de wijk vraagt.”
Voor 2035 droomt hij van meer scholen die stevig staan in hun omgeving, met ruimte voor maatwerk en talentontwikkeling. “We kunnen het niet alleen. Als we samenwerken, wordt onderwijs meer dan lesgeven: het wordt opvoeden, begeleiden, inspireren.”
Het bos als beeld past daar perfect bij. “Geen kind is hetzelfde. Maar elk kind groeit beter met steun van de omgeving.”