Leren in het leven zelf

Sandra de Booij – Werken aan leefbaarheid

Als plek voor haar verbinding met de beloften: werken aan leefbaarheid, koos Sandra de Booij voor het Wijkpark Transvaal. Geen idyllisch en tot de verbeelding sprekend stadspark, maar een verzamelplek midden in de wijk. Met een sportveld, een kinderboerderij, de Haagse Markt om de hoek en vooral: het echte leven. “Het is geen decor, het ís de wijk. Kinderen spelen er, ontmoeten elkaar, groeien er op. Met alles wat daar bij hoort.”

Sandra werkt al twaalf jaar in Transvaal. Ze kent de wijk, de mensen, de verhalen. “Er is veel veerkracht, maar ook armoede. Kinderen die thuis zorgen kennen, of die uit oorlogsgebieden komen. Zij hebben meer nodig dan alleen goede rekenlessen.”

“We moeten kinderen niet alleen voorbereiden op toetsen, maar op het leven.”

Sandra de Booij, leerkracht & gedragsspecialist – Springbok International

Leefbaarheid gaat voor haar over veiligheid, over jezelf staande houden in een soms harde omgeving. “Pas als een kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen. We moeten kinderen niet alleen voorbereiden op toetsen, maar op het leven.”

Als leerkracht én gedragsspecialist werkt ze op een IB World School, waar de verbinding met de wijk, ouders en community centraal staat. “We leren kinderen hoe je met elkaar omgaat. Hoe je leert denken, reflecteren, keuzes maakt.”

De ouderbetrokkenheid groeit, vertelt ze. Via open gesprekken, projecten als International Day en presentaties van kinderen zelf. “Zo wordt school tastbaar voor ouders, en ontstaat er wederzijds begrip.”

Voor Sandra ligt de weg naar 2035 niet alleen in lesmethodes, maar in de relatie met de wereld om de school heen. “Onderwijs hoort midden in het leven te staan. Daar begint leefbaarheid.”